SV Lycurgus / Informatie / Geschiedenis van SV Lycurgus

De Geschiedenis van S.V. Lycurgus

De oprichting van SV Lycurgus

SV Lycurgus werd op 19 september 1952 opgericht door Dick van Mansom (overleden in 2006), Joop van der Veen en Harm Veenhoff (overleden in 2012). De drie oprichters waren voordien lid van Oranje Nassau, maar richtten een eigen club op vanwege een “verschil van inzicht” met de clubleiding van ON. Zij richtten Lycurgus op als onderdeel van de Christelijk Jongemannen Vereniging. Bij Lycurgus werd in de beginjaren ook volleybal beoefend, maar eind jaren zeventig scheidden de wegen van de volleybal- en de voetbaltak. Lycurgus-volleybal noemt zich tegenwoordig Abiant/Lycurgus en speelt op het hoogste Nederlandse niveau.

De prestatieteams

Het eerste herenteam van Lycurgus werd in zijn bestaan vier keer kampioen in een KNVB-klasse. De eerste keer was in het seizoen 1979-1980. Drie jaar later was het weer feest en promoveerde Lycurgus 1 naar de toenmalige 2e klasse, destijds het op één na hoogste amateurniveau. In die klasse speelde Lycurgus vier seizoenen. Het volgende kampioenschap werd gevierd in 2001. Het 1e promoveerde met trainer Jan Potma naar de 2e klasse maar kwam daar tekort. In 2011 werd Lycurgus 1 kampioen in de derde klasse onder trainer Arnold van der Kooi, maar opnieuw was het verblijf in de tweede klasse maar eenjarig.

Na enkele jaren in de 3e en 4e klasse degradeerde Lycurgus 1 na afloop van het seizoen 2017/2018 naar de 5e klasse. Deze tegenvaller werd binnen een seizoen met veel eigen jeugd rechtgezet middels een kampioenschap in de 5e klasse in 2018/2019, zodat Lycurgus 1 weer in de 4e klasse kwam. Na twee Corona-jaren werd in het seizoen 2021/2022 via de nacompetitie de 3e klasse bereikt.

In 1971 richtten Jan Engels en Joop van der Veen een dameselftal op. De damesafdeling had snel succes: in de jaren zeventig werd Lycurgus twee keer kampioen van de Groninger bond en haalden drie dames het Nederlands damesteam. Tegenwoordig heeft Lycurgus vier dameselftallen en twee dameszeventallen. Het 1e speelt 3e klasse en wordt getraind/gecoacht door Vincent Muller.

Wie was Lycurgus?

SV Lycurgus is genoemd naar de Griek Lycurgus (ook wel gespeld: Lykourgos). Deze Lycurgus leefde in de 8e eeuw voor Christus en was koning van de Griekse staat Sparta. Hij was een begaafd politicus die Sparta hervormde, maar zijn bekendheid dankt hij vooral ook aan zijn bijdrage aan de Spartaanse opvoeding. Deze opvoeding bestond uit een sober dieet en fysieke training. Deze Spartaanse methoden moesten van de jongeren gedisciplineerde militairen maken.

In de westerse wereld staat Lycurgus bekend als de eerste machthebber die het belang van sport inzag. Om deze reden vernoemden nogal wat sportverenigingen zich naar deze vorst. Naast SV Lycurgus bestaan bijvoorbeeld nog: onze volleyballende broeders en zusters van Lycurgus (Groningen), atletiekvereniging Lycurgus (Krommenie) en voetbalvereniging Lycurgus-Sparta Combinatie (LSC) 1890 (Sneek).