SV Lycurgus / Aan- en afmelden / Vereniging-voetbalschool

Een vereniging is meer dan contributie betalen...

Een veelvoorkomend misverstand is dat je als lid van een vereniging het recht “koopt” op een training of trainers of wedstrijden, dit is niet het geval. Als je dat wilt moet je op zoek naar een voetbalschool, daar betaal je voor de training die je krijgt en biedt de school een trainer (“leraar”) aan.

Bij een vereniging wordt de mogelijkheid gegeven aan, in dit geval voetballers, om samen te voetballen, waarbij andere leden of vrijwilligers het mogelijk maken om met elkaar deel te nemen aan wedstrijden die worden georganiseerd door de KNVB.

De leden maken dus elkaar beter (trainen) en de leden vormen samen de vereniging. De leden regelen dan met elkaar zaken om de competitie heen. Denk aan het huren van velden, administratie, en organisatie van wedstrijden in samenwerking met de KNVB. Ook zorgen de leden voor het onderhouden van de kleding, het clubhuis, de kleedruimtes en de kantine. In de meeste gevallen zorgen de leden ook nog zelf voor het kalken van de velden.

Verenigingen kunnen niet bestaan zonder vrijwilligers en je hulp is, op meerdere manieren, van harte welkom.

Ontzorgd achterover leunen kan dus niet bij een voetbalvereniging, dan moet je naar een commerciële voetbalschool. Als je bij een vereniging gaat voetballen, reken er dan op dat naast de contributie er als (ouder van het) lid ook nog vrijwilligerstaken ingevuld moeten worden bij de vereniging.

Een paar verschillen in een notendop

Voetbalvereniging

Voetbalschool

Competitie spelen

Geen competitie spelen

Betaalde medewerkers

Ouders doen mee als vrijwilliger.

Ouders brengen en halen hun kind.

Contributie voor de kosten

Salaris en winst

De (ouders van) leden verzorgen de training en trainers.

De ondernemer regelt de trainers.

Bestuur van leden

Eigenaar/directeur

Kost voor de jeugd tussen €162 (JO9) en €192 (JO19) per jaar,

dit zijn ca. 20-25 wedstrijden en ca. 6 maanden met training,

oftewel ca. 45 trainingen.

Kost ca. €15,- per training (veelal 10 trainingen betalen).

SV Lycurgus is een vereniging, geen voetbalschool